Τετάρτη, 7 Μαΐου 2014

Η Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν



   Στις 07/05/1824 κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Βιέννη η Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν
   Η Συμφωνία Αριθμός 9 σε Ντι Ελάσσονα Op 125, (γνωστή μερικές φορές και απλά ως "Η Χορωδιακή") αποτελεί την τελευταία ολοκληρωμένη συμφωνία του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν (1770-1827). Ολοκληρωμένη το 1824, η συμφωνία αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά έργα του ρεπερτορίου της κλασσικής μουσικής. Ανάμεσα στους κριτικούς, σχεδόν παγκόσμια θεωρείται ανάμεσα στα σπουδαιότερα έργα του Μπετόβεν, ενώ από κάποιους θεωρείται το σπουδαιότερο μουσικό κομμάτι που γράφτηκε ποτέ.
   Η συμφωνία αποτελεί το πρώτο παράδειγμα όπου ένας σημαντικός συνθέτης χρησιμοποιεί φωνές σε μια συμφωνία (κάνοντάς την επομένως μια χορωδιακή συμφωνία).
Τα λόγια τραγουδιώνται κατά τη διάρκεια της τελευταίας κίνησης από τέσσερις φωνητικούς σολίστες και μια χορωδία. Πρόερχονται από το "Ωδή στη Χαρά", ένα ποίημα που έγραψε ο Φρήντριχ Σήλλερ το 1785 και αναθεώρησε το 1803, με προσθήκες που έκανε ο συνθέτης.. Σήμερα ξεχωρίζει ως μια από τις περισσότερο παιγμένες συμφωνίες στον κόσμο.
   Το 2002, η παρτιτούρα της Ενάτης Συμφωνίας που έγραψε ο Μπετόβεν, την οποία κατέχει η Κρατική Βιβλιοθήκη του Βερολίνου, προστέθηκε στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς των Ηνωμένων Εθνών, κανοντάς την την πρώτη τόσο τιμημένη μουσική σύνθεση.
   Πολλοί είναι οι σκηνοθέτες που έχουν χρησιμοποιήσει αποσπάσματα της Ενάτης στα έργα τους.
   Ξεκινάμε από το "Κουρδιστό Πορτοκάλι" (1971) του Στάνλεϋ Κιούμπρικ. Η μουσική στην ταινία του Κιούμπρικ είναι ενδιαφέρουσα για την σημασία της τόσο στην αφήγηση όσο και στις σκηνές που δεν περιλαμβάνουν διήγηση. Ο εγκληματίας Άλεξ έχει αδυναμία τόσο στην υπερβολική άσκηση βίας όσο και σε λίγο Μπετόβεν. Η εισαγωγή της δεύτερης κίνησης της συμφωνίας προσφέρει στον Άλεξ έκσταση καθώς προφανώς αυτός αυνανίζεται, ενώ αργότερα γίνεται ένα μουσικό μοτίβο που περιλαμβάνει πόνο κατά τη διάρκεια της αναμόρφωσής του.





(το απόσπασμα της ταινίας)

   Αν και η ταινία Stalker (1979) του Αντρέι Ταρκόφσκυ κάνει πιο εκτεταμένη χρήση της Ενάτης του Μπετόβεν, η πρώτη ταινία που έκανε εκτός Ε.Σ.Σ.Δ, η Νοσταλγία (1983) τη χρησιμοποιεί με ένα πιο δραματικό αποτέλεσμα. Ο Erland Josephson παθαίνει νευρικό κλονισμό ενώ αγορεύει βρισκόμενος στην κορυφή ενός αγάλαμτος σ' ένα πλήθος που παρακολουθεί πριν να βάλει φωτιά στον εαυτό του. Ενώ ανάβει τον αναπτήρα το τμήμα του Υμνου της Χαράς της 9ης εισέρχεται, αποσυνδεδεμένο, γρατσουνισμένο και καταρρέοντας με τον ίδιο τρόπο όπως και ο ήρωας. Ενώ άλλες χρήσεις έχουν σημαντικό μέγεθος και επική κλίμακα, η χρήση που γίνεται εδώ μιμείται και κοροϊδεύει την εσωτερική αναταραχή του ήρωα καθώς καίγεται, τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά.


   Τον "Υμνο στη Χαρά" τον τραγουδούν και οι Μπητλς στην ταινία Help! (1965) του Ρίτσαρντ Λέστερ, με σκοπό να εξημερώσουν μια τίγρη
   Στην ταινία "Στη Χαρά" (1950) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, όχι μόνο το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής της ταινίας χτίζεται πάνω στην Ενάτη του Μπετόβεν, αλλά οι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες είναι μέλη ορχήστρας. Ακόμα και ο τίτλος αποτελεί αναφορά στο ποίημα του Σίλλερ το οποίο ο Μπετόβεν μελοποίησε για τη συμφωνία του.
   Η Ενάτη χρηστιμοποιείται επίσης και στις ταινίες Ace Ventura Pet Detective (1994), Cruel Intentions (1999), Die Hard (1988), Mr. Jones (1993) και φυσικά και στο Immortal Beloved (1994) του Μπέρναρντ Ρόουζ με τον Γκάρυ Όλντμαν ως Μπετόβεν.




 
   Μια τυπική χρήση από τις πιο εμφατικές νότες γίνεται στον "Κύκλο των Χαμένων Ποιητών" (1989) του Πήτερ Γουίερ


   Το ντοκιμαντέρ Following The Ninth: In The Footsteps of Beethoven’s Final Symphony (2013) του Kerry Candaele μας παίρνει σ' ένα κινηματογραφικό ταξίδι στις πέντε ηπείρους και στην καρδιά κα την ψυχή ενός από τα μεγαλύτερα έργα τέχνης του κόσμου.
   Σήμερα η Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν ακούγεται ακόμα ως το διεθνές εμβατήριο της ελπίδας. Το μεγάλο και ικανό να μεταμορφώσει τον κόσμο επίτευγμα του Μπετόβεν επηρρεάζει τις ζωές των ανθρώπων ανά τον κόσμο για σχεδόν 200 χρόνια. Η Ενάτη του Μπετόβεν προσφέρει ομορφιά με το πρόσωπο του πόνου, παρουσιάζοντας ιδέες που όλοι μπορούν να καταλάβουν: η τέχνη μας επιτρέπει να υπερβούμε, θεραπεύσουμε, επισκευάσουμε και να φέρουμε κοντά τους ανθρώπους πέρα από κάθε όριο που μας χωρίζει.
   Ο στίχος κλειδί από το ποίημα του Fredrich Schiller που μελοποιήθηκε από τον Μπετόβεν στην Ενάτη, Alle Menschen werden Bruder (Όλοι οι Άνθρωποι θα γίνουν Αδέρφια) κάνει τη μνημειώδη συμφωνία μια συνεχή υπενθύμιση της ανθρώπινης δυνατότητάς μας για τη δημιουργία μιας πιο ευαίσθητης και ανθρώπινης σύνδεσης με οτιδήποτε και οποιονδήποτε γύρω μας.  


http://youtu.be/I90_deaEFus (τρέιλερ του ντοκιμαντέρ)


Πηγές
http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._9_(Beethoven)
http://www.followingtheninth.com/
http://www.theguardian.com/film/filmblog/2012/dec/05/clip-joint-beethoven-ninth-symphony
http://classicalmusic.about.com/od/onestopbeethoven/qt/beethoven_movie.htm









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Read more: http://tipsntrack.blogspot.in/2012/07/flying-twitter-bird-to-your-blog.html#ixzz2PztppVpN